Friday, February 19, 2010

Loan Approved!

Alhamdullah loan approved. Cepat jugak RHB process, dlm seminggu ++ dah sign LO. Loan BLR -1.9@38thn bile aku dah bercucu br loan settle heh.

Kenapa sy memilih longest loan tenure? walhal pembayaran interest adalah seganda?

Setiap individu mempunyai tahap kredit,matlamat dan komitmen yang berbeza. Dlm kes ini, lazimnya apartment medium cost lagi2 leasehold ... capital appreciation tidak sebanyak landed houses (lazimnya landed property appreciate 5-10% setahun bergantung kpd jenis rumah dan lokasi). Oleh itu, sy lebih cenderung untuk mendapatkan monthly 'positive cashflow' kerana kenaikan value rumah ini tidak serancak portfolio property2 lain ditambah lg dgn lokasi yang belum 100% membangun.

Contohnya; setiap bulan komitmen saya adalah RM583 iaitu RM463 (loan) + RM120 (maintenance fee). Lain2 perbelanjaan seperti cukai pintu, cukai taksirann, insurance, wear & tear harus diambil kira, oleh itu sewa yang dikenakan mestilah sekurang2nya 20% lebih dari jumlah komitment.

Usah ralat dgn jumlah interest yg dibyr dll, dlm investment kita mesti menggunakan modal SEMINIMUM yang mungkin. Ukur baju badan sendiri, dgn mengambilkira komitmen bulanan adalah elemen yg tersangat penting bagi mengawal risiko.

Katakan untung bersih (income - expenditure) adalah RM50 takpaaa walaupun RM50 duit jugakkkk sape nak bagi??

Soalan kedua, bagaimana hendak menggandakan RM50 sehingga mampu untuk membuat loan settlement dlm tempoh tertentu atau menggadakan investment dlm liquid asset.



Akan bersambung entry seterusnya hehe

No comments:

Post a Comment